mindfulness oefeningen

6 mindfulness oefeningen voor jou: deel 1

6 Mindfulness oefeningen voor jou (tegen stress, angst, onrust)

Mindfulness lijkt wel een rage! En terecht, onderzoeken tonen namelijk aan dat dat het beoefenen van Mindfulness stress & angst vermindert. Wauw! Hier ontdek jij wat mindfulness precies is!

Het lijkt een uitdagende klus, Mindfulness toepassen in je leven. Vele uitdagingen – & afleidingen 😉 –  liggen continue op de loer: soms is het moeilijk om in het moment te leven, even stilstaan bij het moment.

Deze reeks tools bestaat uit een kleine tricks die een groot verschil maken:


MINDFULNESS TOOL: OCHTEND ROUTINE
Start de ochtend kalm & gehaast met focus en aandacht. Zet een intentie, mediteer of doe een taak in volledige aandacht. Jouw ochtend starten met jouw bewustzijn zorgt direct voor minder stress. Hoe start jij jouw ochtend? Door bewust bezig te zijn met jouw ochtend routine draag jij bij aan een verlaging van jouw stressniveau.


MINDFULNESS TOOL: EVEN NIETS 
We staan bijna altijd in een doe-modus. Misschien herken je het wel extra in deze periode, de verveling slaat al snel toe. We willen altijd iets doen. Neem juist eens even de tijd om niets te doen, door bijvoorbeeld vijf minuten in stilte te zitten. Dit kan je veel rust geven. Wordt je bewust van je gedachten, je ademhaling en observeer wat er gebeurt. Daag jezelf uit om comfortabel te zijn met niets doen. Wanneer deed jij voor het laatst even niets?



MINDFULNESS TOOL: CHECK IN
Neem af en toe een korte break gedurende de dag. Check even in bij de status van jouw body & mind. Hpe gaat het met je? Hoe is je houding? Wat heb jij nu nodig om goed voor jezelf te kunnen zorgen? Door deze check-ins doorbreek jij jouw automatische piloot. Plan deze momentjes een paar keer per dag in voor jezelf, je zal versteld staan wat dit effect op jou heeft! 


MINDFULNESS TOOL: MINDMAP
Het enige wat je nodig hebt voor deze oefening is een pen & papiertje en jouw gedachten. Ga eens 10-15 minuten zitten en gebruik deze tijd om alle gedachten die in jouw hoofd komen op te schrijven. Why? Dit zorgt ervoor dat jij als het ware jouw gedachten ordent. Dit zorgt niet allen voor minder stress, maar ook tevens voor inspiratie. Ga eens zitten & brainstorm erop los! Zijn jouw ‘random’ nog zo ‘random’? 


MINDFULNESS TOOL: GET LOST IN THE MUSIC
Muziek een handige tool om Mindfulness te oefenen? Zeker! Kies een nummer uit dat jij nog niet zo vaak heb gehoord. Klik op play en luister! Probeer eens met volle aandacht bij de tekst en de instrumenten te blijven. Afgedwaald met jouw gedachten (bijv. een oude herinning, een mening over de artiest, of jouw to-do lijstje)? Keer gewoon weer terug met aandacht naar het liedje! 


MINDFULNESS TOOL: KOFFIE CONNECTIE
Waarschijnlijk drink jij meerdere keren per dag een kopje koffie of thee. Maak hier direct een oefening voor bewustzijn van. Luister naar het geluid van het apparaat, de geur van het warme drankje, de kleur (en hoe deze eventueel verandert door de melk) en de smaak.  Eten & drinken zijn dagelijks bezigheden die heel erg vanzelfsprekend zijn, maar sta de volgende keer eens stil bij dit moment & stap uit je automatische piloot. Wat is jouw favoriete warme drankje?

Thema’s als angst, hoge verwachtingen en zelfvertrouwenzijn een ding. Een groot ding. En dat terwijl wij in een fantastische tijd leven waarin welvaart, technologie en een druk sociaal een grote rol spelen. Waarom is stress dan toch z’n grote issue en toonde het CBS onlangs aan dat (relatief gezien) een burn-out tussen de 25 en de 35 het meest voorkomt.  Benieuwd naar de kracht van Mindfulness op jouw leven?  Klik hier voor meer info.

Regelmatig staan er events, workshops & trainingen op de agenda van Natural Happy:

mindfulness vlijmen




Dit artikel is met veel liefde & plezier geschreven door Marloes, gecertificeerd Mindfulness coach en founder van www.naturalhappy.nl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *