6 mindfulness oefeningen: deel 2

6 Mindfulness oefeningen voor jou (deel 2)

6 Mindfulness oefeningen voor jou (tegen stress, angst, onrust)

Mindfulness lijkt wel een rage! En terecht, onderzoeken tonen namelijk aan dat dat het beoefenen van Mindfulness stress & angst vermindert. Wauw! Hier ontdek jij wat mindfulness precies is!

Het lijkt een uitdagende klus, Mindfulness toepassen in je leven. Vele uitdagingen – & afleidingen 😉 –  liggen continue op de loer: soms is het moeilijk om in het moment te leven, even stilstaan bij het moment.

6 MINDFULNESS OEFENINGEN VOOR JOU

MINDFULNESS TOOL: KOFFIE CONNECTIE
Waarschijnlijk drink jij meerdere keren per dag een kopje koffie of thee. Maak hier direct een oefening voor bewustzijn van. Luister naar het geluid van het apparaat, de geur van het warme drankje, de kleur (en hoe deze eventueel verandert door de melk) en de smaak.  Eten & drinken zijn dagelijks bezigheden die heel erg vanzelfsprekend zijn, maar sta de volgende keer eens stil bij dit moment & stap uit je automatische piloot. Wat is jouw favoriete warme drankje?

MINDFULNESS TOOL:  SINGLE – TASKEN
Multitasken maakt jouw hoofd ontzettend druk en is niet effectief. Het zorgt voor stress en onrust, je maakt juist meer fouten. Ons bewuste brein heeft het vermogen om op een ding tegelijk te focussen. Werk jouw to-do lijstjes dus taak voor taak af, dit zorgt voor rust & ruimte. Wist je dat je hierdoor jouw concentratie verhoogd, je beter wordt in je taken (door deze focus met aandacht) & dat jouw taken plezieriger worden? Probeer het vandaag maar eens!

MINDFULNESS TOOL: MINDFUL WALK
Naar buiten de natuur in is een hele fijne (en gezonde!) manier om met aandacht in het nu te zijn. Vaak vergeten wij hoe bijzonder mooi de wereld – en de natuur- om ons heen is. We worden nou eenmaal overladen door een s#$%t load aan prikkels. Maak een wandeling. Geniet van alles dat jouw zintuigen raakt: voel de temperatuur, zie de kleuren, hoor de vrolijke geluiden en geniet van de heerlijke lentezonnestalen! 

MINDFULNESS TOOL: MINDFUL DINER
Iedereen moet wel eens koken, we zien het vaak als een moet. Maar in plaats van deze activiteit te zien als een to-do kun je dit proces ook anders ervaren. Zie het als een Mindfulness oefening: probeer met aandacht bij het koken te blijven. Proef, ruik, ervaar & concentreer je. Wel eens stilgestaan waar de ingrediënten vandaan komen en welke weg zij hebben afgelegd om (met liefde!) op jouw bordje terecht te komen?

MINDFULNESS TOOL: FOCUS OP DE ADEMHALING
Meegesleurd in de drukte & hectiek van de dag? Focus op je ademhaling!
Door te focussen op jouw ademhaling ga jij automatisch uit de doe-modus. Waar bevind jouw ademhaling zich? Hoog, laag? Hoe voelt hij? Gestresst of kalm? Probeer een paar minuten te focussen op je ademhaling & je merkt al direct verschil. 

MINDFULNESS TOOL: LEES (IN STILTE) 
Lezen, Mindfulness? Ja? Zeker. Ondanks dat je wordt meegesleurd in de letters van het boek die een spannend verhaal vormen is dit zeker een goede oefening om jouw concentratie en focus te trainen. Een telefoontje? Een auto die voorbij raast? Probeer jezelf niet te laten afleiden. Kies bewust voor jouw happiness me-momentje door in jouw favo boek te duiken. Dit zorgt sowieso voor plezier & rust!

Dit artikel is met veel liefde & plezier geschreven door Marloes, gecertificeerd Mindfulness coach en happy founder Naturalhappy.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *